Pilakuvakiistakaan ei osoita laantumisen merkkejä kun eilen 10 kuoli Libyassa mellakoiden yhteydessä. Jatketaan siitä kuitenkin myöhemmin ja siirrytään otsikon aiheeseen....

_41348152_libyafire203ap.jpgKuva Libyasta.



Venäjän federaation presidentti V.Putin suututti Israelin kutsumalla Hamasin neuvottelemaan rauhanmahdollisuuksista. Hamashan on EU:n, Usan ja monen muun mielestä luokiteltu terrorijärjestöksi. Nyt sitä ei voi enään kuitenkaan ihan pelkästään sellaisena käsitellä.

_41338938_meshaalafp203b.jpgTässä Hamasin poliittisiin johtajiin kuuluva Khaled Meshaal, joka ei suostu harkitsemaan Israelin tunnustamista. Hän elää maanpaossa kuten moni muukin Hamasin johtaja.

Venäjä kuuluu myös ns."kvartettiiin", joka ajaa rauhanprosessia Palestiinaan. Kvartetin muut jäsenet ovat olleet tuohtuneita kun Venäjä on ottanut ohjat omiin käsiinsä. Moskovan Kremlin mukaan kutsu on osoitus siitä, että kuinka eri tavalla Venäjä näkee maailman asiat USA:an verrattuna.

Moskova hakee tempauksellaan lisää vaikutusvaltaa Lähi-idän asioihin, joka on hiipunut sitten Neuvostoliiton päivien. Samalla Venäjä pyrkii Israel/Palestiina-kriisin päävälittäjäksi ja kertoo kutsun johtuvan pragmaattisista syistä eikä suostu ymmärtämään muiden tuohtumusta asiasta.

Israel ja muu osa kvartetista on odottanut Hamasin tunnustavan Israelin ja luopuvan väkivallasta ennenkuin sen kanssa voidaan harkita neuvotteluja. Se ei ehkä ole oikea tie.


Sitten Geneven sopimukseen ja siirtokuntien laittomuuteen:


Se, että Palestiina ei koskaan ole ollut alueena valtio ei muuta mitään.  Olihan "juutalainen Israelin valtio" joskus olemassa . Aivan oikein alueen paimentolaisten johdossa oli joskus juutalaisiakin, se oli se kuuluisa "historiallinen Israel" ei muuta. Ei mitenkään nykyisiin valtiohin verrattava.



Pro-SuurIsrael ihmisten ja Take A Pen järjestön yleinen väite Geneven sopimuksesta kuuluu: "- Geneven sopimus kieltaa vain pakkosiirrot. Palestiinan mandaatti antaa juutalaisille asutusoikeuden mandaattialueilla joka tapauksessa."


Asia kuitenkin todellisuudessa menee vähän eri tavalla:

Jos hallitus osallistuu väestön siirtämiseen sen ei edes tarvitse olla pakollista. Rahakannustiminen yms. ulkomailta muuttavien kolonialistien asuttamiseksi voidaan aivan hyvin laskea siirroksi vaikka sitä ei ase ohimolla tehtäisikään. Luet sopimusta aika väärin ja lisäilet sinne omia kohtiasi.

YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselma 452 ”kehottaa Israelin hallitusta ja kansaa lopettamaan välittömästi siirtokuntien perustamisen, rakentamisen ja suunnittelun vuonna 1967 vallatuilla arabialueilla, Jerusalem mukaan luettuna”.

Päätöslauselmassa 465 sanotaan, että Israelin politiikka ”osan kansaansa ja uusien maahanmuuttajien asuttamiseksi näille [miehitetyille] alueille rikkoo räikeästi neljättä Geneven sopimusta vastaan”. Siinä myös kehotetaan ”siirtokuntien välittömään purkamiseen”.


dsc01128_1.JPGRespect the Genova Convention!

”miehitysvalta ei saa siirtää osia omasta väestöstään miehittämilleen alueille”

Article 49 of the Fourth Convention, not to detain noncombatants in areas "exposed to the dangers of war."

Article 49 of the Fourth Geneva Convention prohibits any occupying power to "deport or transfer parts of its own civilian population into the territory it occupies"
+++ Myös pakkosiirto on siis kiellettyä. Tavallinen siirto myös! Pykälä ei mitenkään ole luettavissa niin että vain "deport" olisi kiellettyä myös "transfer" on!

Article 47 extends the Covention's protections regardless of the de facto status of area today.

It is a basic legal principle that military action and occupation must never lead to interference with the right to self-determination of the occupied people (see Point #7), or to significant changes in the demographics or legal structures of the occupied lands (see Point #3), which would by definition lead to interference with the right of the occupied people to self-determination - to control over their own lands and infrastructure and economy and society, and their progress and direction.

This reflects the idea that a legal military occupation is one that is based ONLY on a need for self-defense, and only lasts as long as it takes to restore security (see point #1), and thus would not require major changes to the demographics or legal systems or infrastructure of the occupied territories by the occupying military.


# Geneva Conventions IV (1949), article 49(6):
Article 49(6). The Occupying Power shall not deport or transfer parts of its own civilian population into the territory it occupies. .
# Geneva Conventions (Protocol I) (1977), article 85(4a):
Article 85. Repression of breaches of this Protocol

* 4. In addition to the grave breaches defined in the preceding paragraphs and in the Conventions, the following shall be regarded as grave breaches of this Protocol, when committed wilfully and in violation of the Conventions or the Protocol:
o (a) the transfer by the occupying Power of parts of its own civilian population into the territory it occupies, or the deportation or transfer of all or parts of the population of the occupied territory within or outside this territory, in violation of Article 49 of the Fourth Convention;

artwork.jpg

Tuo "forcibly" transfer tulkinta löytyy vain TAP-sivuilta ei muualta. Tällä tavoin Palestiinan valtiota vastustavat ovat siis valmiita jopa vääristelemään kansainvälisiä sopimuksia.


Kaiken muun lisäksi täytyy muistaa, että YK on antanut miehitetyille kansoille laillisen oikeuden käydä vapaustaistelua itsemäärämisensä puolesta. Terrori-iskut vuoden -67 edeltävien linjojen "Israelin puolelle" ovat kuitenkin kaikilla perusteilla tuomittavia ja vapaustaistelun tulisi tapahtua vain miehitetyllä alueella. Ymmärrän toki, että miehitetty kansa haluaa kostaa sielläkin, missä sillä ei enään siihen välttämättä olisi oikeutta.

convention.jpg

Kuva alkuperäisen siviliien oloja sodan aikana helpottamaan tarkoitetun Genevean konvention allekirjoitustilaisuudesta. Tässä hengessä tulisi Israelinkin toimia.